Wie zijn wij?

ons verhaal - ons doel - zakelijke informatie

Stichting Kindervakantiewerk Nuth is een stichting die iedere zomer voor kinderen uit Nuth en omstreken de week van Kindervakantiewerk Nuth organiseert, ook wel bekend als KVW Nuth. Dit is sinds 1972 een begrip in Nuth en omgeving. Kinderen, vrijwilligers en bedrijven uit de regio zorgen ervoor dat er in de voor laatste week van de bouwvak kinderen uit Nuth en directe omgeving een onvergetelijke week hebben vol plezier.

Ons verhaal

Ergens rond het jaar 1962 is er vanuit een groepje vrijwilligers het initiatief ontstaan om wat leuke actieve dagen voor kinderen in Nuth en omgeving te organiseren. Er werd een week georganiseerd voor kinderen die hutten konden bouwen en met andere spelletjes werden vermaakt. De insteek hierbij was toen der tijd dat ook kinderen die vanwege financiële redenen niet op vakantie konden, toch een week in een andere omgeving konden zijn en activiteiten konden doen die thuis minder snel te realiseren waren.

Sinds 1972 is kindervakantieweek Nuth een officiële stichting met eigen statuten. Hierbij hoort dus ook een bestuur en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Dit had als grootste voordeel dat er subsidie aangevraagd kon worden, maar ook het vinden van sponsoren werd hierdoor makkelijker. Het idee achter de week werd gaandeweg steeds meer bijgesteld. Op dit moment is het nog steeds ons doel kinderen die vanwege financiële redenen niet op vakantie kunnen toch nog een leuke week te laten beleven.

Daarnaast biedt het ook voordelen voor de ouders om de kinderen spelenderwijs weer in een bepaald ritme te laten komen. Ze zijn 5 weken lang vrij geweest en mochten langer buitenspelen, later slapen en langer uitslapen. En dan, moeten ze opeens weer naar school. Door ze weer op eenzelfde tijdstip op te laten staan, te laten eten, weggaan, terugkomen, eten en weer te laten slapen zal het voor de kinderen minder moeilijk zijn om weer aan het schoolritme te wennen.

De leiding van KVW Nuth

De leiding van KVW Nuth bestaat uit ongeveer 25 á 30 enthousiaste vrijwilligers uit Nuth en omstreken. De meeste vrijwilligers zijn tussen de 14 en de 25 jaar en hebben in hun eigen jeugd ook altijd meegedaan aan de week.

Elk jaar zijn wij op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die een steentje willen bijdragen in de maatschappij. Hoe meer vrijwilligers wij hebben, hoe meer kinderen mee kunnen doen. Lijkt je het leuk om mee te kunnen doen? Kijk bij 'Leiding worden + stages'.

Ons doel

Wij richten ons met kindervakantiewerk op kinderen van de basisscholen met als doel een leuke laatste vakantie doe week te verzorgen voordat de school weer begint. De activiteiten worden over het algemeen in de woonomgeving van het kind aangeboden en zijn daardoor toegankelijk voor kinderen die (op dat moment) niet op vakantie zijn. De kindervakantieweek activiteiten die worden aangeboden of welke indirect onder haar verantwoordelijkheid vallen, moeten "anders zijn dan anders". Wij bedoelen hiermee, dat de activiteiten een andere vorm moeten hebben dan de activiteiten waar de kinderen door het jaar heen op school, bij de verenigingen en in clubverband mee in aanraking komen. De activiteiten moeten:

• de fantasie van de kinderen prikkelen;
  • een uitdagend karakter dragen;
  • aansluiten bij de belevingswereld van het kind;
  • de samenwerking tussen kinderen stimuleren.

Wij, Kindervakantiewerk Nuth,  zijn van mening dat: vakantieactiviteiten een bijdrage dienen te leveren aan de ontplooiing van een kind, vooral naast recreatieve ook gericht op creatieve, educatieve, sportieve en sociale elementen. Alle bovenstaande elementen kunnen niet in elke activiteit voorkomen, maar moeten wel in het totale pakket van de kindervakantieweek voorkomen.

Maar onbewust ook:

• milieu besef;
  • plezier voor/in de natuur;
  • ruimtelijk inzicht;
  • creativiteit;
  • probleemoplossend vermogen;
  • doorzettingsvermogen;
  • contact leggen met andere kinderen;
  • opkomen voor jezelf (assertiviteit);
  • omgaan met tegenslagen en meningen van anderen;
  • aandacht voor non-verbaal gedrag, zoals houding, oogcontact en stemgebruik.

Zakelijke informatie over de stichting

Het bestuur

Het bestuur van Stichting Kindervakantiewerk Nuth bestaat uit de volgende deelnemers:

• Voorzitter                       Dahné Schlenter
  • 1e penningmeester      Rick Kuiken
  • Bestuurslid                    Benthe Muitjens
  • Bestuurslid                    Karlon Kokshoorn
  • Bestuurslid                    Mark Eijkenboom

NAW

Naam:                          Stichting Kindervakantiewerk Nuth

Postadres:                    Kastanjelaan 33, 6431 GL Hoensbroek

Evenement adres:        Spoorstraat 72, 6361 XZ Nuth

E-mail algemeen:         kvwnuth@hotmail.com

E-mail sponsoring:       sponsoringkvwnuth@hotmail.com

KvK-nummer

Het KvK-nummer van Stichting Kindervakantiewerk Nuth is 41070582.

Beleidsplan seksueel misbruik.pdf
Adobe Acrobat document 440.5 KB